Saffransmuffins

Såg på Facebook att en fd kollega hade gjort saffransmuffins på detta recept och hade delat med sig receptet. Så jag testade idag. En del blev lite brända, så jag kanske inte behöver grädda dom i min ugn maxtiden. Detta recept är på ca 15 st muffins, men med dom formar som jag hade blev det 20 st.
 
Ingredienser:
100 g smör
1 påse saffran (0,5 g)
2 ½ dl strösocker
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk
 
Gardering: Florsocker
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner saffranet. Blanda ordentligt.
 
2. Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Tillsätt smörblandningen, vetemjöl blandat med bakpulver och mjölk. Rör snabbt ihop allt till en slät smet.
 
3. Häll smeten i muffinsformar och fyll dom till 2/3.
 
4. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 14-16 minuter. Pudra eventuellt florsocker över dom före servering.